آزمایشگاه دکتر منشدی

آزمایشگاه دکتر منشدی

پایگاه اطلاع رسانی فعالیت های علمی آزمایشگاه تشخیص طبی دکتر محسن منشدی
آزمایشگاه دکتر منشدی

آزمایشگاه دکتر منشدی

پایگاه اطلاع رسانی فعالیت های علمی آزمایشگاه تشخیص طبی دکتر محسن منشدی

انتشار مقاله سرطان پانکراس دکتر منشدی در شماره 136 ماه نامه اخبار آزمایشگاهی

 

 

   

 

سرطان،  رشد  کنترل  نشده  سلول های  غیر طبیعی است که منجر به تشکیل توده های سرطانی می شوند، به بافت های طبیعی آسیب می رسانند و ممکن است سر انجام متاستاز بدهند و به بافت های دیگر منتشر شوند. بیشترموارد سرطان های پانکراس(حدود 95 درصد) ازمجاری پانکراتیک منشاء می گیرند و در برخی موارد  در سلول های برون ریز تولید کننده آنزیم پانکراس بوجود می آیند.

تومورهای  پانکراتیک  درون ریز،  که به تومورهای سلول جزیره ای نیز شهرت دارند، معمولا کمتر از تومورهای  برون ریز تهاجمی اند و بسیار نادر می باشند. اکثر آن ها تومورهای خوش خیمی هستند که متاستاز  نمی دهند، اگر چه ممکن است برخی از آن ها بد خیم باشند. تومورهای سلول جزیره ای شامل گاسترینوما، گلوکاگونوما  و انسولینوما در سلو ل های پانکراتیک بوجود می آیند و به ترتیب هورمون های گاسترین، گلوکاگون  و انسولین  را  تولید می کنند. سرطان های درون ریز به دلیل اینکه علائم و نشانه های وجود مقادیر بالای  انسولین  و گلوکاگون را نشان می دهند، غالبا زودتر از سرطان های برون ریز تشخیص داده می شوند. تست های  تشخیصی  ساده  جهت اندازه گیری سطوح این هورمون ها در خون وجود دارند و برای تایید افزایش سطح آن ها در خون بکار می روند.

از آنجا که  تومورهای  برون ریز  شایع تر و تهاجمی تر هستند،  ادامه این مبحث بر روی سرطان های برون ریزمتمرکزخواهد شد. متاسفانه تشخیص این سرطان ها در مراحل اولیه بیماری مشکل است. از آنجا که غده پانکراس، درعمق بدن قرارگرفته است، تومورهای در حال رشد معمولا دیده نمی شوند و با معاینه فیزیکی هم قابل لمس نیستند. غالبا" علائم بالینی زمانی ظاهرمی شوند که سرطان تمام  پانکراس و اطراف آن را فرا گرفته است.

طبق  گزارش  انجمن  سرطان  آمریکا،  میزان  این سرطان  طی ده سال گذشته با شیب آهسته ای افزایش  یافته  است.  برای  سال  2014  برآورد  شده  بود  که در 46420 آمریکایی،  سرطان پانکراس تشخیص  داده  شود  و  حدودا 39590 نفر از آنان جان خود را از دست بدهند. سرطان پانکراس چهارمین عامل مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است، باید توجه داشت که تنها حدود 10 % سرطان ها در موقع تشخیص بیماری، هنوز در بافت پانکراس باقی مانده اند و پیشرفت نکرده اند.

 

دانلود متن کامل مقاله سرطان پانکراس 

دکتر محسن منشدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.