آزمایشگاه دکتر منشدی

آزمایشگاه دکتر منشدی

پایگاه اطلاع رسانی فعالیت های علمی آزمایشگاه تشخیص طبی دکتر محسن منشدی
آزمایشگاه دکتر منشدی

آزمایشگاه دکتر منشدی

پایگاه اطلاع رسانی فعالیت های علمی آزمایشگاه تشخیص طبی دکتر محسن منشدی

انتشار مقاله لوسمی دکتر منشدی در شماره 132 ماه نامه اخبار آزمایشگاهی

 

 

لوسمی چیست؟ 

لوسمی  سرطان  خون  و مغز استخوان  است. این بیماری زمانی بوجود می آید که مغز استخوان ( ارگان تولید کننده سلول های خونی )  شروع  به تولید گلبول های  سفید  غیر طبیعی می کند که  بدون کنترل تقسیم  می شوند. گلبول های سفید بر علیه عفونت های بدن مبارزه می کنند، اما گلبول های سفید غیر طبیعی که  سلول های  لوکمیک  خوانده  می شوند همانند گلبول های طبیعی از بین نمی روند. در عوض، تجمع پیدا کرده وتعدادشان ازسلول های طبیعی خون مانند گلبول های قرمز،پلاکت ها وگلبول های سفید  طبیعی  و پیش سازهای  آن ها  در مغز استخوان  بیشتر می شود.  این  امر  سبب اختلال در اکسیژن رسانی کافی به بافت ها  ( کم خونی )، افزایش خون ریزی و عفونت های مکرر می گردد.

سلول های لوکمیک، همچنین قادرند درون مغز استخوان و جریان خون منتشر شده و  به تقسیم شدن خود ادامه دهند. این سلول ها در برخی مواقع می توانند تشکیل تومور بدهند و به ارگان ها صدمه بزنند. در این بیماری، اندام های تحت تاثیر بستگی به نوع لوسمی دارد، برای مثال، طحال، کبد و غدد لنفاوی ممکن است به  علت  وجود  سلول های  غیر طبیعی، بزرگ و متورم شوند. گاهی اوقات سلول های لوکمیک به سیستم اعصاب مرکزی ( مغز و طناب نخاعی ) نفوذ می کنند و درمایع مغزی نخاعی مستقرمی شوند.

در ایالات متحده همه ساله بیش از 43000 فرد بالغ و 5000 کودک مبتلا به لوسمی، تشخیص داده می شود. در مواردی مشاهده  شده  که  تماس  با تشعشعات، بنزن و برخی داروهای ضد سرطان خطر ابتلا به لوسمی راافزایش می دهد وموارد اندکی نیزدرارتباط با اختلالات ژنتیکی  یا عفونت های ویروسی نادر می باشند. و در خیلی موارد، عامل ایجاد کننده لوسمی ناشناخته باقی مانده است. 

 

                                                              مطالعه متن کامل مقاله لوسمی 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.